Testeistä haetaan luotto Secto Rally Finlandiin

Yksi varma merkki MM-rallin lähestymisestä ovat rallitallien testit Keski-Suomen sorateillä. Tänä vuonna oman mausteensa testeihin toivat uuden sukupolven Rally1-autot, jotka nähdään nyt ensimmäistä kertaa tositoimissa Suomessa. 

Rallin MM-sarjan Rally1-luokan kolmella tehdastallilla Toyotalla, Hyundailla ja Fordilla on jokaisella omanlaisensa lähestymistapa Secto Rally Finlandiin. MM-sarjan nykysäännön mukaan tehdaskuljettajat saavat Euroopassa ajattavissa ralleissa yhden päivän mittaisen kilpailuun valmistavan testin (Pre-event test). Toyota ja Hyundai valmistautuivat Secto Rally Finlandiin testaamalla Keski-Suomessa, Fordin testit ajettiin tänä vuonna Virossa. 

Toyota Gazoo Racing WRT:n kotipaikka on Jyväskylässä ja tallin virallisesti määritelty testialue sijaitsee Keski-Suomessa, joten kisan ennakkotestien lisäksi se voi ajaa vuoden aikana myös kehitystestejään Keski-Suomessa. Tänä kesänä tallin suomalaiskuljettajat Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi ajoivat testialueella heinäkuun alussa. Varsinaiset Jyväskylän MM-rallin testipäivänsä tiimin suomalaistähdet ajoivat kisaa edeltävällä viikolla. 

Hyundain rallitallin kotipaikka on Saksassa, mutta talli on hyödyntänyt MM-sarjan sääntöjä ja anonut Keski-Suomesta oman testialueen, joka sijaitsee niin ikään Keski-Suomessa. Tallin kuljettajat ajoivat testialueella heinäkuun toiseksi viimeisellä viikolla. 

Tärkeitä kilometrejä koko tiimille

– Suomen MM-ralli on erittäin kovavauhtinen kisa, joten tärkeintä testeissä on löytää sataprosenttinen luotto autoon, sillä tässä kisassa se korostuu. Nyt kun ajamme Jyväskylässä ensimmäistä kertaa uuden sukupolven autoilla, jokainen testi on myös koko tiimille tärkeä, sillä autosta opitaan koko ajan uutta, Toyota Gazoo Racing WRT:n tapahtumapäällikkö Jarmo Lehtinen kertoo. 

Lehtinen muistetaan pitkästä urasta kartanlukijana, hän voitti Mikko Hirvosen rinnalla kolme MM-hopeaa ja kaksi MM-pronssia, yhteensä parivaljakko ajoi yhdessä 161 MM-rallia vuosina 2002-2014. Ammattilaisena Lehtinen korostaa myös kartanlukijan roolia testeissä. 

– Kartanlukija on kuljettajalle ja tallille toinen tuntoelin autossa. Yhteistyö kuljettajan kanssa korostuu ja mielipiteitä vaihdetaan aktiivisesti testipäivän aikana, kun autoa hiotaan kuljettajan ajotyyliin ja tulevan kilpailun luonteeseen sopivaksi. Itse pidin myös kirjaa testien tapahtumista urani aikana. 

Huttunen haki tuntumaa Virosta

Uransa ensimmäistä kertaa MM-ralliin Rally1-luokan autolla starttaava Ford-kuljettaja Jari Huttunen ajoi Jyväskylään valmistavat testinsä Virossa heinäkuussa ennen Viron MM-rallia yhdessä muiden tallin kuljettajien kanssa. Suomalaiskuljettaja pääsi ajamaan sääntömääräisen yhden täyden testipäivän, jonka aikana kilometrejä kertyi noin 170. Testitien luonne vastasi Suomen erikoiskokeita, mutta Virossa tien pinta pehmeämpi kuin Suomessa. Huttunen oli kuitenkin testirupeamaansa tyytyväinen. 

– Auto tuntui heti alusta alkaen hyvältä ajettavalta ja löysin mielestäni siihen luottoa. Auton säädöt olivat heti hyvät, joten muutoksia ei juurikaan tarvinnut tehdä. On toki selvää, että meidän pitää ajaa torstaina mahdollisimman monta vetoa rallin testierikoiskokeella, jotta saamme mahdollisimman paljon tuntumaa autoon, Huttunen sanoo. 

Miten eri kuljettajien ja tallien valmistautuminen on onnistunut, entä miltä uuden sukupolven ralliautojen meno näyttää? Siitä yleisö saa osviittaa torstaina 4.8. kello 9:01 alkaen, kun ensimmäinen auto starttaa Rannankylän testierikoiskokeelle. 

Esapekka Lapin menoa testeissä 29.7.2022 https://www.youtube.com/watch?v=6PdZCD3oO8g

Vuoden 2019 maailmanmestari Ott Tänäk testaamassa 20.7.2022 https://www.youtube.com/watch?v=0rboN5VRjuQ

Kuva: Jukka-Pekka Leinonen

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close