Huikea kattaus suomalaisia Ruotsin MM-ralliin – Rovanperän ja Lapin lisäksi mukana kuusi suomalaiskuljettajaa

Rallin MM-sarja jatkuu! Vuorossa on Ruotsin MM-ralli, joka on WRC-kalenterin ainoa kokonaan lumella ja jäällä ajettava ralli. Talviolosuhteet tarjoavat ainutlaatuisen rallin, jossa nastarenkaat ovat välttämättömät.

Ruotsiin lähtee kisaamaan huikea määrä suomalaisia, kun useampi parivaljakko aloittaa MM-rallikautensa 2024 Uumajassa. Jopa kahdeksan suomalaiskuljettajaparia nähdään lumipenkkojen välissä viikonloppuna. Mukana ovat vain puolikkaan kauden ajavat Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen sekä Esapekka Lappi ja Janne Ferm.

Suomalaiset Ruotsin MM-rallissa:

  • Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (WRC)
  • Esapekka Lappi – Janne Ferm (WRC)
  • Sami Pajari – Enni Mälkönen  (WRC2)
  • Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen (WRC2)
  • Lauri Joona – Janni Hussi (WRC2)
  • Mikko Heikkilä – Kristian Temonen (WRC2)
  • Roope Korhonen – Anssi Viinikka (WRC2)
  • Marko Viitanen – Tapio Suominen (WRC2)

Suomalaiskuljettajien kommentteja

Kalle Rovanperä, TOYOTA GR Yaris Rally1, #69

Kalle Rovanperä. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK.

Vain puolikkaan kauden ajavat rallin hallitsevat maailmanmestarit Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen aloittavat kautensa Ruotsissa. Mestarit kävivät hakemassa ajotuntumaa muutama viikko sitten Ralli SM -kauden toisessa osakilpailussa, Arctic Lapland Rallyssa.

Kalle Rovanperä odottaa innolla Ruotsin rallia:

– On jännittävää aloittaa kausi Ruotsin rallin kaltaisella tapahtumalla. Nautin aina lumella ajamisesta ja se on yksi parhaista tunteista, mitä ralliautossa voi saada. On ollut hienoa päästä takaisin autoon Arctic Rallyssa ja meidän testeissä. Ruotsi on ollut hyvä kisa meille, mutta viime vuonna emme olleet niin vahvoja, joten tänä vuonna haluamme päästä takaisin taisteluun. Koska kyseessä on ainoa lumiralli, ei ole helppoa löytää täydellisiä asetuksia autoon vain muutaman päivän testauksella näissä olosuhteissa. Mutta uskon, että olemme löytäneet hyödyllisiä juttuja testeissämme ja olemme menneet oikeaan suuntaan, joten odotan innolla rallia.

Esapekka Lappi, HYUNDAI i20 N Rally1, #4

Esapekka Lappi. Kuva: McKlein.

Myös Esapekka Lappi ja Janne Ferm ajavat tänä vuonna vain osan kauden MM-ralleista. Ensimmäinen niistä on Ruotsin MM-ralli.

Esapekka Lappi toivoo voivansa taistella Ruotsin rallissa palkintokorokkeesta:

– Ruotsin ralli on kisa, josta ehdottomasti pidän, ja se on minulle loistava paikka aloittaa kausi. Uskon, että jos olosuhteet ovat odotetun kaltaiset, niin takaa lähteminen on iso etu, sillä tuore lumi aurataan pois ensimmäisten autojen toimesta ja pito on parempi. Jos kuitenkin on todella kylmä, enemmän kuin miinus 20 astetta, niin ilmassa saattaa lentää paljon lunta, mikä huonontaa myöhemmin ajavien näkyvyyttä. Toinen oleellinen piirre Ruotsin rallissa on ero ajokertojen välillä. Ensimmäisellä ajokerralla tie on usein tasaista ja voit ajaa normaalisti, mutta toisella ajolla voi olla paljon uria, jotka vaativat melko paljon ajotyylin mukauttamista. Tavoitteemme saattaa muuttua viikonlopun aikana, riippuen siitä, missä olemme, mutta toivottavasti voimme taistella palkintokorokkeesta.

Sami Pajari, TOYOTA GR Yaris Rally2, #22

Sami Pajari. Kuva: McKlein.

Sami Pajari ja Enni Mälkönen olivat Monte Carlon MM-rallissa hakemassa ajokokemusta uuteen Toyota GR Yaris Rally2 -autoon. Nyt kaksikon mestaruustaisto alkaa toden teolla Ruotsin MM-rallissa.

Sami Pajarilla on hyvät testit takana lumisissa olosuhteissa:

– Auto tuntui varsin hyvältä lumioloissa. Saatiin hyvät testit ajettua tänne, sen suhteen olo on luottavainen, kun kauden ensimmäistä pistekisaa lähdetään ajamaan. Varmasti kokonaisuutenakin auton kehitysvaiheissa on ollut enemmän Ruotsin tyyppisiä tiestöjä käytössä kuin Monten, joten hyvä fiilis tässä on kaikkiaan.

Minimitavoite Pajarilla on sijoittua kolmanneksi:

– Vähän on uutta ja aika paljon vanhaa, mutta kiva että siellä on sitä uuttakin välissä. Viime vuonna oltiin kolmansia, joten kyllä sen kaiketi täytyy olla se minimitavoite. Jos kaikki natsaa kohdalleen niin miksei voitostakin ajettaisi.

Emil Lindholm, HYUNDAI i20 N Rally2, #23

Emil Lindholm. Kuva: Petro Piilo/AKK.

Hyundai Motorsport Driver Development Program -ohjelmaan kuuluvat Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen kävivät nuotittamassa Monte Carlon MM-rallin osana kauteen valmistautumista. Nyt heidän kautensa alkaa virallisesti Ruotsissa.

Emil Lindholm lähtee hyvien testien jälkeen luottavaisin mielin Ruotsin lumiralliin:

– Olin jo viime kaudella autoomme todella tyytyväinen ja uskon, että Ruotsin kaltainen kovavauhtinen lumiralli sopii meille hyvin. Kokeilimme rapeassa pakkaskelissä muutamia ajatuksia automme säätöihin, koska Ruotsin MM-ralli on minulle ensimmäinen talviralli Hyundailla. Autossamme oli mielestäni hyvät säädöt, joita ei juurikaan tarvinnut muuttaa. Toki testi on aina testi, ja vasta itse kisassa näemme todellisen suorituskykymme. Tärkeintä oli päästä takaisin ratin taakse, karistaa mahdolliset ruosteet ranteista ja päästä kilpailutilanteen vaatimaan rytmiin uudelleen kiinni. MM-pisteiden kerääminen käynnistyy Ruotsista, jonne lähdemme luottavaisin mielin.

Lauri Joona, ŠKODA Fabia RS Rally2, #24

Lauri Joona. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK.

Lauri Joona ja Janni Hussi kilpailevat tänä vuonna yhdessä WRC2-luokassa TGS Motorsport -tiimin Skoda Fabia RS Rally2 -autolla. Parivaljakko oli mukana Arctic Lapland Rallyssa viilaamassa viimeisetkin yksityiskohdat kuntoon ennen MM-kauden alkua. 

Lauri Joona odottaa nousujohteista kautta, tähtäimessä sijoittuminen kolmen nippuun:

– Pääfokus on täysin MM-sarjassa ja WRC2-luokassa. Luokan taso on varmasti tänä vuonna erittäin korkea, onhan mukana myös muutama pääluokassakin kilpaillut kuski. Viime vuonna kiersin jo muutamia osakilpailuja ja niistä on otettu oppi talteen. Nyt on tarkoitus lähteä ajamaan kovaa ja saavuttaa ek-pohjia ja mahdollisimman hyviä luokkasijoituksia. Nousujohteinen kausi ja kolmen nippuun on tähtäin.

Mikko Heikkilä, TOYOTA GR Yaris Rally2, #26

Kristian Temonen ja Mikko Heikkilä Arctic Lapland Rallyssa. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK.

Mikko Heikkilä ja Kristian Temonen nappasivat muutama viikko sitten Arctic Lapland Rallyn SM1-luokan voiton. Nyt he lähtevät ensimmäistä kertaa Ruotsin MM-ralliin.

Mikko Heikkilän kansainvälinen rallikausi alkaa Ruotsissa:

– Onhan se hienoa ajaa ensimmäistä kertaa Ruotsin MM-rallissa. Erityiskiitos TGS:lle sekä yhteistyökumppaneilleni tämän reissun mahdollistamisesta, alun perin ei suunniteltu Tunturia ja Ruotsia kalenteriin ollenkaan. On mukavaa päästä avaamaan kansainvälinen rallikautemme näinkin lähellä kotimaata.

– Toivoimme saavamme korjattua Tunturissa vaivanneita säätöjä omaan käteeni sopivammaksi, mutta valitettavasti testit jäivät meistä riippumattomista syistä todella lyhyiksi. Toivottavasti se ei vaikuta liiaksi ajoomme. Samalla taktiikalla lähdetään Ruotsiin kuin muihinkin kilpailuihin, eli mahdollisimman kovaa hulluttelematta. Taso on täällä luonnollisesti korkea, joten alusta asti pitää ajaa kovaa.

Roope Korhonen, TOYOTA GR Yaris Rally2, #29

Anssi Viinikka ja Roope Korhonen. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK.

Roope Korhonen ja Anssi Viinikka lähtevät Ruotsin MM-ralliin uudella autolla, Toyotan GR Yaris Rally2:lla. Kaksikko pääsi ajamaan ensimmäistä kertaa uudella autolla Arctic Lapland Rallyssa, jossa he sijoittuivat kolmanneksi SM1-luokassa.

Roope Korhonen lähtee viikonloppuun täydellä tykityksellä:

– Hyvillä fiiliksillä lähdetään, kun alla on onnistunut Rovaniemen keikka. Auto toimi hienosti ja suorituskyky tuli todistettua, niin lähtökohdat ovat oikein hyvät. MM-sarjan kisat ovat luonteeltaan täysin erityyppisiä SM-ralleihin verrattuna. Kukaan ei säästele missään vaiheessa, vaan luvassa on täyttä tykitystä koko viikonloppu.


Ruotsin MM-rallin aikataulu (Suomen aikaan)

Torstai 15.2.

  • Shakedown (5,42 km) kello 10:01
  • EK1 (5,16 km) kello 20:05

Perjantai 16.2.

  • EK 2 (10,76 km) kello 09:58
  • EK 3 (12,36 km) kello 10:52
  • EK 4 (28,25 km) kello 11:55
  • Huolto kello 14:28
  • EK 5 (10,76 km) kello 15:36
  • EK 6 (12,36 km) kello 16:30
  • EK 7 (28,25 km) kello 17:33
  • Regroup kello 19:02
  • EK 8 (5,16 km) kello 20:05
  • Huolto kello 20:37

Lauantai 17.2.

  • EK 9 (15,65 km) kello 08:45
  • EK 10 (14,23 km) kello 09:35
  • EK 11 (28,06 km) kello 11:08
  • Huolto kello 14:00
  • EK 12 (15,65 km) kello 15:15
  • EK 13 (14,23 km) kello 16:05
  • EK 14 (28,06 km) kello 17:38
  • Regroup kello 19:15
  • EK 15 (10,08 km) kello 20:05
  • Huolto 20:52

Sunnuntai 18.2.

  • EK 16 (25,50 km) kello 08:27
  • Huolto kello 10:06
  • EK 17 (25,50 km) kello 11:03
  • Regroup kello 12:10
  • EK 18 (10,08 km) kello 13:15

Rally.TV

Koko viikonloppu suorana Rally.TV-palvelussa.


Kansikuva: McKlein

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close