Ralliautoilun ilotulitusta superviikonloppuna Lahdessa

Varsinaista ralliautoilun superviikonloppua vietetään Lahdessa ja sen ympäristössä erikoiskokeilla elokuun 11.–12. päivinä, kun Lahti Historic Rally juhlii 20-vuotista taivaltaan ”työn merkeissä”.

Yleisölle esitellään kattavasti ralliautoilun kehitystä menneiltä vuosikymmeniltä – 1960-luvulta nykypäiviin asti. Vanhimmat ralliautot kilpailevat FIA:n historicien EM-osakilpailussa 6/9 sekä Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailussa 5/9 ja uudemmat autot nähdään AKK:n Ralli SM -sarjan osakilpailussa 6/7. 

Tuttuun tapaan kaunis Lahden Satama on tapahtuman keskuspaikkana; sieltä lähdetään perjantaina reitille klo 9:30 ja sinne palataan lauantaina maaliin noin klo 17:00. Lisäksi jo torstaina tempaistaan vauhdikkaasti klo 18–21 järjestettävillä Rallietkoilla. Maailmanmestari Sami Pajari on yksi illan ”isännistä”. Nuotituspäivän jälkeen kilpailijat saapuvat kertomaan tunnelmistaan ja valmistautumisistaan aamulla alkavaan 12 erikoiskokeen ralliin. Lahden Satama on myös EM-kilpailijoiden huoltoalue, jonne on vapaapääsy tutustumaan historic-ralliautoihin lähietäisyydeltä. Kansallisen kilpailun, HRT-sarjan sisältävän Future SM-rallin, huoltotoimintaa voi seurata kilpailukeskuksen Lahti Hallin piha-alueella Lahden urheilu- ja messukeskuksessa. 

Perinteinen Lahti Historic Rally ajetaan tänä vuonna siis 20-vuotisjuhlarallina. EM-pisteistä Lahti Historic Rallyssa ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 2003, jolloin voiton vei länsinaapurimme pari Tony Jansson–Stefan Andersson Ford Cortina Lotuksella. Vuotta aiemmin ajetussa EM-kandidaattikisassa voittoon ajoi Hannu Mikkola Ford Escort RS1600 MK1:llä. Kartturina toimi Ali Haimakainen, nyt Hyuindalla kilpailevan Emil Lindholmin isoisä. Kun koronan vuoksi vuoden 2020 kisan jäi ajamatta, EM-pisteistä Lahdessa ajetaan nyt 20:nnen kerran.

EM- ja HRT-sarjan kilpailijoille luvassa 12 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 150 km. Reitin kokonaispituus on noin 650 km. Reitti kulkee Kärkölän, Padasjoen, Hollolan, Pälkäneen ja Hämeenlinnan alueilla. Juhlakisan kunniaksi reittiä on kokeilumielessä uudistettu: perjantaina ajetaan neljä erikoiskoetta – kaksi kahteen kertaan. Future SM-rallin kilpailijoilla perjantain ajopäivä on lyhyempi. He ajavat kaksi erikoiskoetta eli tulevat jälkimmäiselle osuudelle, EK:t 3 ja 4, letkan jatkoksi. Tästä syystä SM-kilpailijoiden reitti on 10 erikoiskokeen mittainen, kun lauantaina he ajavat – kuten kaikki muutkin – kahdeksan erikoiskoetta – neljä kahteen kertaan.

Ratamestari kertoo, että luvassa on ”teknisiä” teitä, hyppyreitäkin, ei ”lentokenttäsuoria”. Tarkkana kilpailijat saavat olla koko ajan. 

Ilmoittautuminen EM-osakilpailuun päättyy heinäkuun 26. päivä, kansalliseen kisaan 30.6.2023. Kilpailijamäärän kaikissa kolmessa rallissa odotetaan asettuvan noin 200 autokunnan paikkeille.

Lahti Historic Rallyn voiton viime vuonna otti Toyotan WRC-tallin tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala kartturinsa Juho Hännisen kanssa Toyota Celica GT-Four (ST 165) -ajokillaan. Suomalaiskuljettajat ovat toki aina menestyneet Lahti Historic Rallyn upeilla sorateillä. Nyt on FIA:n EM-sarjan kalenterissa toinenkin soraralli, kun sarjan päättävä yhdeksäs osakisa ajetaan marraskuussa Kreikassa.

Lahti Historic Rallyn voiton viime vuonna otti Toyotan WRC-tallin tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala. Kuva: Merita Mäkinen.

HRT-sarjassa Tasanopeusluokka on jatkuvasti suurin kilpailijamäärältään, ja he ajavat Lahdessa kaksi erillistä osakisaa. Tänä vuonna kovatasoinen suomalaiskuljettajakaarti saa haastajia ulkomailta. Toistaiseksi tiedetään, että kilpailijoita on tulossa Latviasta, Virosta ja Norjastakin. 

Tasanopeusluokka starttaa reitille heti EM-kilpailijoiden perään ennen HRT-sarjalaisia, joista ensimmäisinä nuottiluokan kilpailijat. Erikoiskokeilla kävelevien kannattaa ottaa huomioon, että vauhdillisesti ensimmäisten kilpailijoiden välillä on suuria eroja. Tasanopeusautojen pyydetty ajonopeus erikoiskokeilla vaihtelee 40:stä 65:een kilometriin tunnissa. Kansallinen nuottiluokka tasanopeusluokan jälkeen tulee todellakin huomattavan paljon kovempaa. Tasanopeusautot myös ovat pääasiassa siviiliautoja, jotka ovat kilpa-autoja huomattavan paljon hiljaisempia. 

Lahti Historic Rallyn järjestää Lahti Historic Rally ry, jonka jäsenseuroja ovat Heinolan UA, Lammin UA, Lahden UA, Päijät-Hämeen UA sekä Historic Rally Club Finland. Organisaatioon kuuluu paljon osaavia henkilöitä myös muista autourheiluseuroista. 

Rekisterikilvellä BDA-1 varustettu Ford Escort RS on nähtävillä Sectossa Palviljongin huoltoparkissa Lahti Historic Rallyn osastolla sekä torstaina näytösajossa Harjulla ennen varsinaista erikoiskoetta.


Kuva: Merita Mäkinen

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close