Ensimmäinen ajopäivä: Breen hienoisessa yllätysjohdossa Secto Automotive Rally Finlandissa

  • Irlantilaiskuski päihitti Hyundai-tallikaverinsa Ott Tänakin rallin avauspäivän jännittävässä huipennuksessa
  • Toyota Gazoo Racing WRT:n Elfyn Evans nousi päivän viimeisen EK:n pohja-aikansa ansioista kolmannelle sijalle
  • Esapekka Lappi kerkesi nopeimpana suomalaiskuskina Kalle Rovanperän edelle yksityistiimin Toyotalla
  • Teemu Suninen johtaa WRC2-luokkaa, ja WRC3-luokan kärkipaikkaa pitää Emil Lindholm 

Suomen MM-rallin 70-vuotisjuhlakisa alkoi heti jännittävissä merkeissä, kun illan hämärtyessä ajettu ensimmäisen kisapäivän dramaattinen viimeinen erikoiskoe käänsi kilpailuasetelmat päälaelleen. Craig Breen nimittäin nappasi perjantain päätteeksi Secto Automotive Rally Finlandin johtopaikan tallikaveriltaan Ott Tänakilta.

Hyundai Shell Mobis World Rally Teamin kaksikko Breen ja Tänak kamppaili tasaväkisesti perjantain kuuden kovavauhtisen erikoiskokeen nopeimmista ajoista. Molemmat kellottivat pari pohja-aikaa mieheen, mutta Breen sekä saavutti että ohitti Tänakin päivän viimeisellä, 19,75 kilometrin pituisella Oittilan erikoiskokeella – pimeyden jo laskeuduttua reitille – mikä muutti parin voimasuhteet. Yötauolle mentiinkin irlantilaisen Breenin johtaessa virolaista Tänakia 2,8 sekunnin erolla.

Ralli käynnistyi perjantaina alkuiltapäivästä 2,31 kilometrin mittaisella, isäntäkaupunki Jyväskylän keskustan tuntumassa ajetulla sekä soraa että asfalttia yhdistelevällä Harjun kaupunkierikoiskokeella, suuren ja innokkaan yleisön edessä. Kaikkien odottaman kisan käynnisti Japanin Takamoto Katsuta, joka onnistuikin hienosti vieden pohja-ajan nimiinsä nyt ensimmäistä kertaa uuden kartanlukijansa, irlantilaisen Aaron Johnstonin kanssa. Jyväskylässä asuva – ja siksi Suomen MM-rallia kotikisakseen kutsuva – Katsuta oli Toyota Yaris WRC:llään 0,2 sekuntia nopeampi kuin Hyundai i20 Coupé WRC:llä ajava Thierry Neuville. Esapekka Lappi riemastutti Harjun suomalaisyleisöä ajamalla kolmanneksi yksityistiimin RTE-Motorsport Toyotalla. 

Suurin osa kuskeista suoriutui lyhyestä erikoiskokeesta ilman sen suurempia ongelmia, mutta Breen oli hieman huolissaan:  

”Jouduin kamppailemaan kummallisten juttujen kanssa, ja minun on selvitettävä miksi auto käyttäytyy niin”, Hyundai-kuljettaja sanoi.

Jyväskylän keskustasta autokunnat ampaisivat suoraan metsän keskelle, kun vuorossa oli nopea ja jouheva, 12,31-kilometrinen Ässämäen erikoiskoe. Ässämäki on viimeksi nähty mukana vuonna 2016, jolloin se ajettiin päinvastaiseen suuntaan. Keliolosuhteet olivat hyvät ja kuivat, Breen onnistui sysäämään avauserikoiskokeen ongelmansa sivuun ja kellotti kakkospätkän nopeimman ajan 5 min 44,8 s. 

”Tämä on niin mahtavaa”, Breen hehkutti WRC.com -sivuston All Live -lähetyksessä. ”Nyt on niin kova luotto ajamisessa, etten löydä edes sanoja. Se on aivan huikeaa.”  

Tänak hävisi Breenille 0,3 sekuntia, minkä ansioista vuoden 2019 maailmanmestarin ero Breeniin kokonaistuloksissa kaventui alle sekuntiin. Katsuta puolestaan aiheutti itselleen ylimääräistä sydämentykytystä positiivisesti sujuneen Harjun jälkeen. Mies onnistui kuin ihmeen kaupalla pysymään tiellä osumatta mihinkään tehtyään 360-asteen ”piruetin” 7,3 kilometrin kohdalla. 

”Kovavauhtisessa mutkassa oli jokin töyssy siinä mutkan sisäpuolella, osuimme siihen ja pyörähdimme”, Katsuta selitti. ”Onneksi emme osuneet mihinkään. Olemme yhä mukana, ja se on hyvä juttu. Näitä voi sattua tässä rallissa.” Pyörähdyksen myötä japanilainen putosi yleiskilpailun kärkipaikalta kymmenenneksi.

Seuraavaksi kilpailijat suuntasivat suoraan ensimmäisen ajopäivän pisimmälle, 21,37 kilometrin pituiselle Sahloinen-Moksin erikoiskokeelle, jossa kärkipaikkaa pitäneet Hyundait kulkivat jälleen kovaa. Tällä EK:lla voiton vei Tänak – vajaalla sekunnin turvin. Tänak siirtyi nyt kokonaiskisan johtopaikalle, 1,7 sekunnin erolla Breeniin. Hyundai-kaksikko myös veti pienoisen kaulan seuraavina tuleviin kilpakumppaneihinsa, eli vakuuttavasti ajaneeseen Esapekka Lappiin, Elfyn Evansiin ja Kreikan MM-rallin voittaja Kalle Rovanperään, joka oli turhautunut vauhtiinsa 21-vuotispäivänään. 

Tänak totesi, että: ”En ollut tyytyväinen autoon ensimmäisellä pätkällä. Kisaan valmistautuminen [testi] ei sujunut kovin hyvin, joten teimme nyt paljon muutoksia ja se tuntuu toimivan.”

Tauon ja renkaidenvaihdon jälkeen autokunnat palasivat Ässämäkeen, jossa oli vuorossa EK4, siihen aikaan iltapäivästä jo alhaalla olevan auringon paisteessa. Tänak kasvatti etumatkaansa fantastisella ajolla napattuaan jo toisen erikoiskoevoiton putkeen. Hyundain virolaiskuski oli paljon tyytyväisempi autoonsa kuin Ässämäen ensimmäisellä ajokerralla. 

”Muutin vähän auton balanssia, ja auto tottelee nyt hieman paremmin”, Tänak sanoi. ”Fiilis nousee pikkuhiljaa, ja opettelemme koko ajan, joten se paranee kyllä.” 

Breen sitä vastoin oli turhautunut eron Tänakiin kasvaessa suuremmaksi Rovanperän vietyä EK:n toiseksi nopeimman ajan nimiinsä: ”Auton perässä on jotain löysällä – en tiedä mitä, ehkä diffuusori tai jotain.” 

Ensimmäistä kertaa WRC-autolla sitten viime joulukuussa ajetun Monzan rallin kisaava Lappi putosi kokonaissijoituksissa kolmannelta sijalta viidenneksi, Evansin ja Rovanperän taakse. 

”Luulin että se meni hyvin”, Lappi sanoi. ”En tiedä mitä meidän pitäisi oikein tehdä – se tuntui hyvältä vedolta.” 

Päivän toiseksi viimeinen erikoiskoe toi kilpailijat takasin Sahloinen-Moksiin – jossa Breen iski takaisin nappaamalla päivän toisen pohja-aikansa. Irlantilainen oli sekunnin nopeampi kuin EK:n toiseksi nopeimman ajan kellottanut Rovanperä, ja kavensi samalla eroa kokonaiskisan johtopaikkaan pitäneeseen Tänakiin 2,3 sekunnilla. Kisan kärjessä Hyundai-kaksikon ero oli nyt ainoastaan 1,5 sekuntia. Kolmantena oleva Rovanperä oli jäänyt 8,3 sekuntia ja neljänneltä sijalta löytyi Esapekka Lappi. Evans putosi viidenneksi Neuvillen täydentäessä kärkikuusikon.

Päivän odotettu viimeinen erikoiskoe, 19,75-kilometrinen Oittila tarjoili dramaattista kuvamateriaalia kilpailijoiden sukeltaessa suomalaisen syysillan pimeyteen. Oittilassa myös kärjen järjestys muuttui: Elfyn Evans vei erikoiskokeen voiton vakuuttavalla ajolla, vaikka Lappi olikin lähellä napata pohja-ajan itselleen. Aivan pätkän lopussa sattuneen läheltä piti -tilanteen seurauksena Lappi hävisi walesilaiselle 1,6 sekuntia. Breen oli Oittilassa kolmanneksi nopein, ja kun hänen ja Tänakin väliin ehtivät vielä Rovanperä ja Ogier, se riitti siirtämään kokonaiskilpailun johtopaikan yötauolle mentäessä Tänakilta tallikaveri Breenin nimiin.

”Tämä on huikeaa”, Breen sanoi. ”Ole aina miettinyt, millaista täällä olisi ajaa pimeällä, ja nyt olemme nähneet ja kokeneet sen. Ja se on aivan mahtavaa. Valoni eivät toimineet ihan täysillä, niille pitää vielä tehdä jotain, mutta tämä on uskomattoman hienoa.”

Evansin EK-voitto nosti hänet yötauolle lähdettäessä viidenneltä kolmannelle sijalle, 6,1 sekunnin päähän Breenistä. Lappi on upeasti neljäntenä, ja hänen perässään maanmiehensä Rovanperä. Kuudetta sijaa pitää Hyundain Neuville, ja koko päivän ”aura-autona” reitillä ollut MM-pistejohdossa kisaan lähtenyt Sébastien Ogier löytyy vasta sijalta seitsemän. Kakkoserikoiskokeen spinnauksestaan toipunut Katsuta on sijalla kahdeksan, M-Sport Ford World Rally Teamin Fiesta-kuljettajia, eli Gus Greensmithiä ja Adrien Fourmaux’ta.

WRC2-luokassa Teemu Suninen nautti hyvin sujuneesta ensimmäisestä ajopäivästä uuden Movisport Volkswagen Polo GTI:n ratissa ja pitää yötauolle tultaessa luokan johtopaikkaa hallussaan ennen WRC3-luokan kärkimiestä, Skoda Fabia Evo:lla ajavaa Emil Lindholmia. WRC2:ssa kakkospaikkaa pitää TRT World Rally Team Citroën C3:lla ajava Mads ja kolmantena Nikolay Gryazin Moviesport Volkswagenillaan.

Secto Automotive Rally Finlandin yhdeksästä erikoiskokeesta koostuva toinen ajopäivä käynnistyy lauantaiaamuna Kakaristo-Hassin EK:lla, jolle ensimmäinen auto starttaa kello 08.16.

TULOSSA SEURAAVAKSI SECTO AUTOMOTIVE RALLY FINLANDISSA: LAUANTAI 2.10.

Toinen ajopäivä on 151,95 erikoiskoekilometrillään rallin pisin. Jyväskylän eteläpuolella kulkeva reitti koostuu kahdeksasta, molemmin puolin Paviljongilla tehtävää päivähuoltoa ajettavasta erikoiskokeesta, sekä klo 20.00 alkaen ajettavasta, jälkimmäisestä Harjun kaupunkierikoiskokeesta. Päivä käynnistyy 18,17-kilometrisen Kakaristo-Hassin erikoiskokeen (EK7/EK11) ensimmäisellä ajokerralla klo 08.16. Osia legendaarisesta Ouninpohjan pätkästä sisältävä Kakaristo-Hassi saa tälle vuodelle sekä uuden alun että lopun, joista jälkimmäinen nähtiin mukana viimeksi 2011. Tänä vuonna 22,61 kilometrin mittainen Päijälä (EK8/EK12) puolestaan ajettiin nykyisen kaltaisessa muodossa edellisen kerran vuonna 2016. Osia uudesta, 13,49-kilometrisestä Arvajan erikoiskokeesta (EK9/EK13) on ”tuttuja” vuodelta 1994. Patajoki (EK10/EK14) on niin ikään uusi tuttavuus – vaikka pätkiä tästä 20,55 kilometrin mittaisesta kapeilla ja teknisillä metsäautoteillä ajettavasta EK:sta onkin nähty mukana rallireitillä vuosien 2002 ja 2010 välillä, osana tuttuja Vaherin ja Himoksen erikoiskokeita.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close