Secto Rally Finlandin reitti 2022: Harjulla hurja muodonmuutos, lauantaista raastava ratkaisupäivä

Emil Lindholm vauhdissa viime vuoden Secto Rally Finlandissa Skoda Fabia R5 -ralliautolla. Kuva: McKlein.

Suomen MM-ralli eli Secto Rally Finland palaa tänä vuonna täydeksi neljän päivän tapahtumaksi ja tutulle paikalleen elokuun ensimmäiselle viikonlopulle. 4.–7. elokuuta ajettava kilpailu on tällä kertaa maustettu erittäin suositun Harjun kaupunkierikoiskokeen uudella reitillä ja täysin myllätyllä ajokonseptilla. Lauantain yli 150 erikoiskoekilometristä puolestaan ennakoidaan kilpailun vedenjakajaa ja kilpailukeskus Jyväskylän Paviljongilla syttyy jälleen täyteen loistoon kaikenikäisten tapahtumavieraiden iloksi.

Kaiken kaikkiaan Secto Rally Finlandin reitistä noin puolet on uudistunut vuoteen 2021 verrattuna. Lisäksi ralliorganisaation reittimestarit ovat pystyneet loihtimaan peräti lähes kymmenen prosenttia WRC-autoilla täysin ajamattomia tieosuuksia mukaan kilpailuun, joka on vuodesta 1951 lähtien kolunnut lähes joka nurkan ja notkelman Keski-Suomen alueella.

– Täytyy nostaa hattua jälleen meidän hienolle reittitiimillemme. Tämän vuoden MM-rallissa palataan ”normaaliin” ja tapahtuma tarjoaa varmasti jokaiselle jotakin – niin reitillä kuin huoltoparkissa, kehuu Secto Rally Finlandin apulaiskilpailunjohtaja ja reitistä vastaava Kari Nuutinen.

Torstai tekee paluun – Harjulla täysin uusi ajokonsepti

Ennen kuin varsinainen kilpailu pääsee käynnistymään torstai-iltana Harjulla, on samana aamuna jo kuitenkin tarjolla uusia tuulia, sillä viimeksi vuonna 2010 ajettu Muuramen Rannankylän testierikoiskoe tekee paluun.

Kuten luvattu, ei siinä kuitenkaan vielä kaikki. Secto Rally Finlandin viime vuosien ylivoimaisesti suosituin erikoiskoe, Jyväskylän ydinkeskustassa ajettava Harju, on laitettu isolla kädellä uusiksi niin reitiltään kuin torstain osalta myös ajokonseptiltaan.

– Niin sanottu Gradian koulun lenkki jää tällä kertaa pois ja reitti kääntyy jo tunnetuksi tulleen Lasse Lammen puun jälkeen Pitkäkadulle ja siitä aina Normaalikoulun yläasteelle ja lukiolle. Torstaina ei lopetetakaan vielä tähän, vaan jatketaan toiselle kierrokselle ylös Harjun mäkeä ja kierretään sama reitti uudestaan ”Norssin” maaliin. Tämä on upea aloitus viikonlopulle, Nuutinen kuvailee.

Harjun asiakastilaisuudet tekevät puolestaan paluun tänä vuonna suositulle ja perinteikkäälle Harjun stadionille.

Perjantaina Kankkusen kotikulmille ja Jyväskylän länsipuolelle

Ensimmäinen täysi ajopäivä alkaa Laukaan kierroksella, kun edessä ovat kahteen kertaan niin Laukaan kuin yleisön hartaasti toivomat Lankamaan erikoiskokeet. Lankamaa on samalla koko rallin pisin erikoiskoe reilun 21 kilometrin mitallaan.

– Nyt palataan jälleen maailmanmestari Juha Kankkusen kotikulmille Lankamaan erikoiskokeelle. Lankamaan erikoiskoetta on toivottu meiltä todella paljon ja iloksemme pystymme nyt tuomaan sen jälleen osaksi MM-rallin reittiä, Nuutinen kommentoi.

Laukaan kierroksen jälkeen edessä on iltapäivällä Harjun toinen ajokerta, tällä kertaa normaalisti yhden kierroksen erikoiskokeena. Harjulta suunnataan kohti viime vuodeltakin tuttuja Jyväskylän länsipuolen erikoiskokeita Ässämäkeä ja Sahloinen-Moksia.

Paviljonki palaa karnevaalitunnelmaan

Erikoiskokeiden lisäksi rallihuuma nostetaan kattoon ennennäkemättömällä tavalla myös Jyväskylän Paviljongin kilpailukeskuksessa. Kilpailukeskus täyttyy jälleen runsailla oheistapahtumilla ja aktiviteeteillä, joten Secto Rally Finlandista voi nauttia täysin rinnoin myös Jyväskylästä käsin.

– Jyväskylän Paviljongilla on aivan erityinen paikka kilpailun ja rallihuuman keskuksena. Nyt kun näyttää siltä, että pystymme tarjoamaan vieraillemme jälleen elämyksiä normaaliin tapaan, niin halusimme lisätä Paviljongin tarjontaa niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi huoltoja on runsaasti koko viikonlopun ajan ja perjantaina peräti neljä kappaletta, kun aamu- ja iltahuoltojen lisäksi ohjelmassa on kaksi päivähuoltoa. Huoltotoimintaa pääsee ihastelemaan nyt sydämensä kyllyydestä, Nuutinen hehkuttaa.

Kilpailun päätöspäivänä sunnuntaina Paviljongilla järjestetään myös palkintokorokejuhlallisuudet.

Lauantaina erotellaan jyvät akanoista

Rallin kolmas ajopäivä ei ole helppo missään muodossa, sillä jo pelkästään yli 150 erikoiskoekilometriä pitävät siitä huolen. Lauantaina keskeisessä roolissa on tuttuun tapaan Jämsä ja seudun legendaariset tiet: Päijälä, Rapsula, Patajoki ja Vekkula. Nyt ollaan kirjaimellisesti Keski-Suomen Linnanmäellä.

Vuoristorata alkaa Päijälästä, joka ajetaan nyt samaan suuntaan kuin vuonna 2019. Seuraavaksi suunnataan Rapsulaan, josta on nyt miksattu apulaiskilpailunjohtajankin mukaan aivan erityinen koitos.

– Rapsula on nyt todella huikea pätkä. Siinä on parhaat palat niin Rapsulaa, Kakaristoa kuin Arvajaa. Liikkeelle lähdetään Rapsulantieltä ja jatketaan Ouninpohjasta tuttua Okskulmantietä Kakaristoon. Sen jälkeen siirrytään Pitkäjärven pikkutielle, josta suunta jatkuu viimevuotisen Arvajan maalipäähän. On erilaisia teitä, soraa ja hieman myös asfalttia, Nuutinen kertoo. 

Viime vuodelta tuttu Patajoki on kokenut alkuosaltaan hieman muutoksia, ja tarjoaa jälleen erinomaiset puitteet MM-ralliin. Lauantain lenkit päättää niin ikään hieno ja paljon uutta osuutta sisältävä Vekkula, joka on sekoitus vanhoja tuttuja Leustua ja Ehikkiä.

– Vekkulasta nostan hattua erityisesti reittitiimin Jussi Pummilalle. Nyt on luotu hieno erikoiskoe, jossa on lähes 10 kilometriä tieosuutta, jota ei ole ajettu koskaan ennen missään rallikilpailussa. Vekkula päättää lauantaipäivän, eikä se päätös ole helppo, vaan kuljettajien täytyy olla loppuun asti hereillä. Vaihtelevien tietyyppien lisäksi erikoiskoe sisältää esimerkiksi 15 risteystä, joten rytmitajun ja nuotin on oltava kohdallaan, Nuutinen ennakoi.

Vekkulan erikoiskoe käy myös aivan rallin oman metsäistutusalueen nurkilla. 27,5 hehtaarin suuruisella alueella aloitetaan tänä vuonna Suomen MM-rallin kompensaatioistutukset ja nyt 2022 metsää istutetaan kyseiselle maa-alueelle vähintään viime vuoden Suomen MM-rallin järjestäjäorganisaation ja kilpa-autojen tuottaman hiilijalanjäljen kompensointiin vaadittava määrä.

Sunnuntaina suuntana Oittila ja Ruuhimäki

Oittilan erikoiskoe on nyt siirretty päätöspäivän herkuksi yhdessä megahypyistään tunnetun Ruuhimäen kanssa. Oittila tarjoaa varsin nopeaa ja jouhevaa soratietä, mutta liian rennosti ei voi ottaa. Erikoiskoe on koitunut historiassa varsin monen kuljettajan kohtaloksi, kun ralli on tullut päätökseen esimerkiksi Ari Vatasella (1975) sekä Ott Tänakilla ja Pontus Tidemandilla (2016).

Toisen Oittilan ajokerran jälkeen kuljettajia ja ralliautoja pääsee ihastelemaan Toivakan keskustan kokoomatauolla ennen koko kilpailun päättävää, tutusti Power Stagena ajettavaa Ruuhimäki 2:sta.

– Ruuhimäki on kautta aikojen ollut yksi koko MM-sarjan legendaarisimmista erikoiskokeista. Viime vuosina se on vakiintunut Power Stageksi huikean tieprofiilinsa ansiosta, joka tarjoaa jännitystä ja ralliviihdettä aivan loppuun asti. Erikoiskoe on vuodesta toiseen yksi suosituimmista niin kuljettajien kuin yleisön keskuudessa. Tämä on täydellinen lopetus Secto Rally Finlandille, Nuutinen kuvailee.

– Suuret kiitokset Laukaan kunnalle hedelmällisestä yhteistyöstä, jolla Ruuhimäkeä on joka vuosi pystytty kehittämään eteenpäin, Nuutinen jatkaa.

Secto Rally Finlandin reitti 2022

Torstai 4.8.

09.01 Testierikoiskoe, Rannankylä (4,46 km)
19.08 EK1 Harju 1 (3,50 km)

EK-kilometrit yhteensä: 3,50 km

Perjantai 5.8.

06.55 Huolto A, Jyväskylä Paviljonki
08.00 EK2 Laukaa 1 (11,75 km)
08.45 EK3 Lankamaa 1 (21,60 km)
10.40 Huolto B, Jyväskylä Paviljonki
12.00 EK4 Laukaa 2 (11,75 km)
12.45 EK5 Lankamaa 2 (21,60 km)
14.08 EK6 Harju 2 (2,00 km)
15.13 Huolto C, Jyväskylä Paviljonki
16.38 EK7 Ässämäki 1 (12,31 km)
17.31 EK8 Sahloinen-Moksi 1 (15,70 km)
18.51 EK9 Ässämäki 2 (12,31 km)
19.44 EK10 Sahloinen-Moksi 2 (15,70 km)
20.59 Huolto D, Jyväskylä Paviljonki

EK-kilometrit yhteensä: 124,72 km

Lauantai 6.8.

06.05 Huolto E, Jyväskylä Paviljonki
08.08 EK11 Päijälä 1 (20,30 km)
09.08 EK12 Rapsula 1 (20,61 km)
10.08 EK13 Patajoki 1 (13,75 km)
11.08 EK14 Vekkula 1 (21,20 km)
13.20 Huolto F, Jyväskylä Paviljonki
15.38 EK15 Päijälä 2 (20,30 km)
16.38 EK16 Rapsula 2 (20,61 km)
17.38 EK17 Patajoki 2 (13,75 km)
18.38 EK18 Vekkula 2 (21,20 km)
20.18 Huolto G, Jyväskylä Paviljonki

EK-kilometrit yhteensä: 151,72 km

Sunnuntai 7.8.

07.15 Huolto H, Jyväskylä Paviljonki
08.23 EK19 Oittila 1 (11,00 km)
09.38 EK20 Ruuhimäki 1 (11,12 km)
11.01 EK21 Oittila 2 (11,00 km)
11.56 Kokoomatauko, Toivakka keskusta
13.18 EK22 Ruuhimäki 2, Wolf Power Stage (11,12 km)

EK-kilometrit yhteensä: 44,24 km

Koko reitin EK-kilometrit yhteensä: 324,18 km
Koko reitti yhteensä: 1415,57 km

Ralliareenat

Rallikilpailun ja Paviljongin huoltotohinan lisäksi yleisölle on tarjolla useampi ralliareena erikoiskokeilla. Ralliareenat tarjoavat kattavat palvelut katsojille Sahloinen-Moksissa, Vekkulassa ja Ruuhimäessä.

Nähdään Secto Rally Finlandissa 4.-7. elokuuta!

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close