FIA Junior WRC -sarjan mestareiden listalta löytyy kuljettajia, kuten Ogier, Loeb, Sordo ja Evans, mutta ei toistaiseksi yhtään suomalaiskuljettajaa. Tähän Sami Pajari toivoo muutosta 3.–6.12. ajettavassa Monzan osakilpailussa, ACI Rally Monzassa, joka päättää rallikauden 2020.
Yhtä osakilpailua vaille valmiilla Junior WRC -kaudella, kolmannella sijalla oleva Sami Pajari kamppailee vielä sarjan mestaruudesta, jossa pistejohtaja Martins Seskins on 14 ja toisena oleva Tom Kristensson neljän pisteen päässä 18-vuotiaasta suomalaislupauksesta.
Pajari on sarjan nuorin kuljettaja nyt uransa ensimmäisellä kokonaisella kaudella. Hän voitti Autourheilun lajiliitto AKK:n Flying Finn Future Star -kilpailun 2019 ja debytoi sen palkintona Suomen MM-rallissa jo viime vuonna.
– Olin tuolloin 17-vuotias ja olin juuri voittanut SM3-luokan suomenmestaruuden, joten luulen, että he ajattelivat, että ehkä tällä kaverilla on lahjakkuutta, Pajari naurahtaa.
– Tietysti kilpailuun kuului monenlaisia erilaisia testejä. Paransin taitojani nopeasti ja mielestäni se oli yksi suurimmista syistä, miksi minut valittiin. Kilpailun voitosta sain merkittävän tuen lähteä kilpailemaan Suomen MM-ralliin. Tuolloin edessä oli paljon uusia asioita ihan itse rallinkin suhteen. Kaikki oli isompaa, joten se oli jännittävää, mutta se teki siitä myös vaikeaa. Kilvanajo ei toki ollut isokaan muutos.
Suoraan syvään päähän? Kenties, mutta Pajari nauttii mahdollisuudesta.
Toistaiseksi Pajari on antanut hienoja vauhdinnäytteitä ja ajanut kolmen osakilpailun aikana peräti 14 Wolf-erikoiskoepistettä, joita kertyy jokaisesta saavutetusta erikoiskoepohja-ajasta. Silti asiat eivät ole aina olleet niin suoraviivaisia. Tekniset vaikeudet kauden avauskilpailussa Ruotsissa jättivät Pajarin sijalle viisi, ja Virossa ensimmäinen voitto lipui käsistä M-Sportin Ford Fiestan tönäistyä betonia.
– Odotin Ruotsilta paljon, koska tiet ovat melko samanlaisia kuin ollut SM-sarjassa. Meillä oli teknisiä ongelmia rallin ensimmäisessä osiossa, eikä siinä jäänyt riittävästi aikaa palata takaisin taisteluun. Virossa syy oli täysin minun, eikä esimerkiksi teknisten ongelmien; voitin ensimmäisen erikoiskokeen, mutta sitten osuin kurvin sisäkulmassa olleeseen betoniin. Jouduin ajamaan seuraavat neljä erikoiskoetta rikkinäisellä autolla ja menetin noin minuutin, Pajari muistelee.
– Luulen, että nappasimme seitsemän vai kahdeksan nopeinta aikaa loppurallin aikana ja olimme maalissa Sesksistä takana vain 15 sekuntia. Voin olla lopputuloksesta iloinen, mutta olisi ollut tietenkin paljon parempi, jos en olisi tehnyt virhettä!
Sardinia oli toinen opin paikka, kun rallin kivinen maasto aiheutti tuhoja juniorikentällä. Myös Pajarin ralli meni pieleen vetoakselin rikkouduttua surullisen kuuluisassa Mickyn hypyssä. Ainoa, mitä hän sen jälkeen pystyi tekemään, oli ajaa sen minkä autolla vain pääsi, saadakseen maksimipisteet viimeisiltä osuuksilta – minkä hän teki.
– Voitimme sunnuntaina jokaisen erikoiskokeen. Erikoiskoevoitot olivat ainoa asia, jota pystyimme tavoittelemaan. Tiesin, että olin vasta noin viides, joten yritin vain saada niin monta pisteitä kuin pystyin.
Entä Monza? 1,5-kertaiset sarjapisteet plus erikoiskoevoittopisteet. Siistillä ajolla rallilupaus voi olla historiassa ensimmäinen suomalainen Junior WRC:n voittaja.
– Sanotaan näin, että siitä tulee varsin mielenkiintoista. Se on uusi haaste minulle, sillä se on ensimmäinen oikea asfalttirallini. Mutta se on uusi tapahtuma, joten haaste se on kaikille muillekin. Onnekseni pääsin ajamaan yhdellä paikallisella radallani yhtenä viikonloppuna. Suurin osa Suomen paikallisista radoista on jo suljettu talven takia, joten liikaa ei ollut tehtävissä.
– Kolmen parhaan joukkoon sijoittuminen olisi hyvä tulos ensimmäisenä JWRC-vuotenani. Kun tiedän, että minulla on mahdollisuus vielä myös voittaa mestaruus, jos kaikki menee hyvin, minun on todella uskottava siihen ja ehkä siihen pystynkin. Jos en uskoisi itseeni, en todennäköisesti voisi edes onnistua, Pajari päättää määrätietoisen pohtivasti.
Monzan MM-rallin kotisivuille ja kilpailun lisätietoihin pääset tästä: https://www.acirallymonza.com
Kuva: Taneli Niinimäki / AKK
Lue alkuperäinen uutinen / WRC.com (English)