Tänään, 20.8.2020, on kulunut tasan 50 vuotta siitä, kun autourheilulegenda Leo ”Leksa” Kinnunen lähti ihka ensimmäisellä Suomen tehdastiimin Saab 96 V4:lla 1000 Lakes Rallyyn.
Vuosi oli 1970, torstai 20. elokuuta. Kinnusen pelkääjän paikalle istuutui Erkki Salonen. Ralli aloitettiin perinteisesti Jyväskylän keskustasta, Harjun erikoiskokeella klo 19.01 alkaen. Vuosi aiemmin, 1969, Suomessa oli aloitettu Saabien valmistus ja jo seuraavana vuonna uunituore kotimainen Saab 96 V4 oli saatu "Suomen MM-rallin" lähtöviivalle – lähtölaukaus sinivalkoisen tehdastiimin toiminnalle oli annettu.
Kyseisenä vuonna ralli kantoi vielä EM-arvoa, mutta meno oli jo maailman luokkaa. Elokuinen kilpailu piti sisällään peräti 54 erikoiskoetta ja ennätykselliset 2 500 kilometriä, joista rallin erikoiskokeita oli noin 450 kilometriä. Kilpailu loppui lauantain ja sunnuntain välisenä yönä klo 01.00 alkaneeseen Ruuhimäen 8,5 kilometrin erikoiskokeeseen. Ralliurakka vaati niin kuljettajilta kuin autoiltakin melkoista kestokykyä.
Saabin tehdastiimi ei valitettavasti debyyttivuonnaan päässyt rallin maaliin saakka, sillä 18. erikoiskokeella Mynnilässä Saabin kohtaloksi koitui ulosajossa vahingoittunut rengas. Edes varapyörällä ei saatu tilannetta korjattua, vaan herrat linkuttivat erikoiskokeen maalipään aikatarkarkastusasemalle kolmen pyörän voimin, tuloksena keskeytys. Keskeytykseen mennessä Kinnunen ja Salonen olivat onnistuneet pitämään itsensä kokonaiskilpailun kuudennella sijalla.
Kuuleman mukaan, rallin toisella erikoiskokeella Humalamäessä, debytantti Saabin kiitäessä Paloaukealle, on yleisön seasta kaikunut huuto: "Valametti" tulloo!
1970 Sorateiden Grand Prix -nimelläkin tunnetun rallin voittoon ajoi Hannu Mikkola yhdessä kartanlukijansa Gunnar Palmin kanssa.
Vielä tänäkin päivänä tämä historian kirjoihin kirjattu, tarunhohtoinen Saab palvelee rallitaipaleilla historic-ralleissa.
Saab 96 V4 (AYA-10)
- AYA-10 oli ensimmäinen sinivalkoisen Saab Finland Works Rally Tiimin auto
- auton ensimmäisen rallin ajoi Leo Kinnunen yhdessä Erkki Salosen kanssa vuonna 1970 1000 Lakes Rallyssa, jossa tuloksena keskeytys 18. erikoiskokeen jälkeen kuudennelta sijalta ulosajon seurauksena
- Leo Kinnunen ja Kaj Alen ajoivat autolla vuodet 1970-71, 1972-73 Aarno Erola otti Saabin ohjaksiinsa, jonka jälkeen 1974 auto siirtyi nuorelle Antero Laineelle
- auto oli kilpakäytössä ralleissa aina 80-luvun loppupuolelle, ja auton nykyisellä omistajalla auto on ollut vuodesta 1996
- autoa on käytetty Historic-ralleissa vuodesta 2008
- auto on yksi harvoista ja legendaarisista Gulf-autoista, joita on enää jäljellä
Klikkaa kuvaa ja katso Kinnusen vauhdinnäyte Jyväskylästä vuodelta 1970:
Leo “Leksa” Kinnunen 1943–2017 (Flying Finn)
- suomalainen autourheilulahjakkuus aina 60-luvulta 80-luvun alkuun
- yksi alkuperäinen Flying Finn eli ”lentävä suomalainen” (kuten mm. kuljettajat Simo Lampinen, Rauno Aaltonen, Timo Mäkinen)
- aloitti kilpailemisen Volkswagenilla, 70-luvulla kalustona nähtiin muun muassa Saab 96 V4 (AYA-10), Porsche 911, VW Beetle ja Volvo 66
- nelinkertainen Interserie-sarjan voittaja Porschella 1970-1973
- voitti urallaan legendaariset kisat, kuten Daytona 24h, Silverstone, Monza, Brand Hatch, Keimola, Hockenheim, Norisring, Nürburgring, Anderstorp ja Watkins Glen
- pitää edelleen vuonna 1970 tehtyä Targa Florion rataennätystä, joka ajettu Porsche 908 -autolla
- paras suomalainen F1-kuljettaja 1974
- paras rallitulos vuonna 1973 1000 Lakes Rallyssa, jossa lopputuloksena 3. sija Porsche 911 -autolla
Historian havinaa – Kinnunen & Salonen, 1970 Jyväskylä
Kuvat: Suomen Saab / Tomi Tikanmäki, Saabworks.fi
Sinivalkoinen Saab AYA-10 kiitämässä nykypäivänä Autoglym-rallissa ja Riihimäen hankimaisemissa
Kuva: JX foto
Lähteet: Tomi Tikanmäki / Saabworks.fi, Jyväskylän Suurajojen jäljillä 1970-1974 / Kari Mäki