Mekaanikot ja insinöörit – WRC-tähtien takana ahkeroivat sankarit

Tuhansia kilometrejä Ruotsin Lapista Meksikon kautta Australiaan. Töitä kellon ympäri lähes joka päivä sekä kameravalojen välkehdintää. Rallin MM-sarja ei ole vain kuljettajien arkipäivää, vaan myös heidän huoltotiiminsä.

Vaikka kansainväliset rallitähdet keräävät usein taustajoukkoja suuremman mediahuomion, on menestyksen takana on mittava joukko ihmisiä, joita ilman podiumpaikkoja ei olisi. Saimme haastatteluun Toyota Gazoo Racingiltä mekaanikko Miikka Lahtisen sekä insinööri Suvi Niskasen.

Vuoden 2019 rallin maailmanmestari kruunataan marraskuussa Australiassa. Tiimeillä ei ole aikaa pitkän kauden päättävään juhlintaan, vaan seuraava vuosi on jo heidän osaltaan alkanut.

– Viimeisen kilpailun aikaan testipuoli on alkanut rakentaa jo uutta testiautoa. Joulukuussa ajetaan jo ensimmäiset Monte Carlon testit eli tämä sirkus pyörii ympäri vuoden eikä pysähdy koskaan, kuvailee mekaanikko Lahtinen.

Mieleenpainuvimmat hetket taustatiimi jakaa kuljettajiensa kanssa. Niin Lahtinen kuin Niskanenkin nostavat ralliuriensa huippuhetkeksi ensi kertansa kilpailuissa, joissa pääsivät nousemaan ykköspodiumille juhlimaan oman kuskinsa voittoa.

Hankaluuksista kysyttäessä kaudelta 2019, eivät Niskasella nousseet esiin kilpailujen aikana tapahtuneet takaiskut, vaan maailmanmatkaajille tyypilliset sattumukset.

– Monesti jää laukkuja matkan varrelle, kun maailman ympäri reissaa. Alkukesästä, kun oli aika palata kuukauden Etelä-Amerikan reissulta Chilestä takaisin kotiin Suomeen, oli lento ylibuukattu. Ei siinä auttanut, kun jäädä Santiagoon vielä yksin yhdeksi päiväksi, Niskanen muistelee nyt jo naurun kera.

Lahtiselle kauden raskaimmat hetket taas liittyvät testiajoihin.

– Kuuden päivän testit Portugalissa, jossa yöunet jäivät vähiin, oli erittäin raskas niin fyysisesti kuin henkisestikin. Tällainen ralliviikonloppu ei nyt ole raskas, kun yöunetkin jäävät vain parina päivänä lyhyiksi ja auton ruuvaaminen menee jo ihan rutiinilla, Lahtinen summaa.

Yhteistyö kuskien kanssa on aktiivista, ja olennainen osa yhteistä onnistumista. Jotkut kuljettajista haluavat jopa auttaa myös auton korjaamisessa ja säätämisessä, mutta Toyota Gazoo Racingillä jokaisella henkilöllä on omat työnsä ja paikkansa.

– Kuskin päätehtävä on ajaa meidät voittoon, me puolestaan annamme heille mahdollisuuden palautua pätkien välissä, ja hoidamme heidän kalustonsa kuntoon, Niskanen kertoo.

Toyotan maahantuojan pisteellä Jyväskylän Paviljongin Huoltoparkissa yleisö pääsee testaamaan virtuaalilasien läpi miltä Toyotaa Gazoo Racingin auton huolto tuntuu.

Teksti: Edi Aaltonen / Laajasalon opisto

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close