Neste Rallin ensimmäisen kokonaisen ajopäivän ensimmäinen lenkki on kulkenut Viron Ott Tänakin tahtipuikkojen säestämänä. Eroja ei tarvitse kuitenkaan vielä katsoa kalenterista, sillä viisi nopeinta kuljettajaa mahtuvat 9,1 sekunnin sisään.
Perjantaiaamu alkoi Oittilassa suomalaisten vyöryllä, sillä Jari-Matti Latvala ajoi pohja-ajan ja Esapekka Lappi oli toinen. Toki kolmanneksi tullut britti Kris Meeke jäi vain 0,8 sekuntia kärjestä ja neljäs Tänak 0,9 sekuntia.
Moksin ensimmäisellä vedolla Meeke oli puolestaan nopein 0,1 sekunnin erolla Tänakiin. Latvala jäi tasan kolme sekuntia ja Lappi 3,2 sekuntia kärjestä. Aamun suurin yllätys oli MM-sarjassa kolmantena olevan belgialauskuljettaja Thierry Neuvillenvaisu vauhti. Hän oli Moksin jälkeen jo lähes 20 sekuntia kärkinimi Tänakin perässä.
Latvala ajoi päivän toiset pohjat Urriassa, mutta erot eivät kasvaneet merkittävästi suuntaan tai toiseen.
Ässämäen erikoiskokeella sisuuntunut Neuville ohitti Teemu Sunisen, jota ennakoitiin tiukimpaan voittokamppailuun, mutta vauhti ei ole ollut muiden veroista.
Äänekoskella Latvala ajoi jälleen pohjat ja oli 0,1 sekuntia yllätyspestin Neste Ralliin Hyundaille saanutta Irlannin Craig Breeniä nopeampi. Samalla Latvala nousi kokonaiskilpailun toiseksi ja jatkaa kilpailua huoltotauon jälkeen 5,4 sekunnin päässä Tänakista. Kolmantena oleva Meeke tosin on jäänyt Latvalasta vain 0,4 sekuntia. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Tommi Mäkisen johtama Toyota GAZOO Racing on kolmoisjohdossa kotirallissaan.
Auraaja-Tänakia ei helpolla kukisteta – Latvala selvisi säikähdyksellä rengasrikosta
Ensimmäisenä reitillä ajavan Tänakin tehtävä aura-autona on ollut haastava, ja virolainen onkin ällistyttänyt rallimaailmaa huimilla erikoiskoeajoillaan.
– On ollut hankala ja haastava aamu. Onneksi olemme tässä, MM-sarjaa johtava Tänak huokaisi Äänekosken maalissa.
Jari-Matti Latvalalla oli tilanne päällä Ässämässä, kun suomalainen löi renkaansa kiveen. Onneksi tilanteesta selvittiin ehjin nahoin.
– Pitkässä vasemmassa tuli rengasrikko kivistä. Menin vähän poikittain kivien yli, ja saman tien renkaaseen tuli vauriota. Yritin minkä pystyin, eikä hävitty hirveän paljon, Latvala kertoi helpottuneena.
Britti Kris Meekelle perjantain pätkät olivat suurelta osin uusia, joten vauhti oli ehdottomasti heti aamulla kohdallaan.
– Minulla oli hieman auton perän kanssa ongelmia. Luulen, että takarenkaat ovat aika huonossa kunnossa ja se on vaikuttanut auton tasapainoon. Noin 85 prosenttia tämän aamun pätkistä oli uusia, joten olen suoritukseeni tyytyväinen.
Ennakkoon Neste Rallia hyvin vaikeaksi odottanut Citroenin Esapekka Lappi on ollut myös mestarillisessa vauhdissa. Neljäs sija kokonaiskilpailussa ei ole kuitenkaan innostanut vielä suuriin hurraahuutoihin.
– Muun porukan paras – onhan se jo ihan hyvä. Alussa tuntui, että olin liian hidas, Joissakin paikoissa pitäisi heittäytyä kunnolla rytmiin. Tulostaululla näkyy heti, jos niin ei tee. Rytmi on silti ihan hyvä.
Teemu Suninen ei ollut aamun lenkin jälkeen lainkaan tyytyväinen suoritukseensa ja yhdeksänteen sijaan tulosluettelossa.
– On uskomatonta nähdä, miten kovaa muut menevät ja me emme. Täytyy varmaan mennä autokouluun tai jotain.
WRC-tilanne EK 6/23 jälkeen
1. Ott Tänak (EST) 36.59,4
2. Jari-Matti Latvala (FIN) + 5,4
3. Kris Meeke (GBR) + 5,8
4. Esapekka Lappi (FIN) + 6,9
5. Craig Breen (IRL) + 9,1
—
9. Teemu Suninen (FIN) + 30,9
Rovanperän johto on jo mallia kalenteri – Pietarinen keskeytti
Kalle Rovanperän johtama tehdastallien WRC 2 Pro -luokka typistyi kahden auton kilpailuksi, kun viime vuoden Neste Rallin WRC 2 -voittaja Eerik Pietarinen ajoi ulos heti aamun aloittaneella Oittilan erikoiskokeella. Rovanperän kanssa luokassa ajaa enää ranskalainen Eric Camilli, joka on jäänyt nuoresta suomalaisesta supertähdestä jo lähes puolitoista minuuttia.
Rovanperä kärsi aamun aikana pidon puutteesta ja huoltotiimille onkin tulossa työsarkaa tauon aikana.
– Tehdään aika paljon muutoksia nyt huollossa. Ajo oli nyt ihan ok, pientä virhettä risteyksissä.
WRC 2 Pro -tilanne EK 6/23 jälkeen
1. Kalle Rovanperä (FIN) 38.52,3
2. Eric Camilli (FRA) + 1.21,1
Huttunen kakkosena WRC 2 -luokassa
Yksityistallien WRC 2 -luokassa kärkipaikkaa pitelee Ranskan Pierre-Louis Loubet. Häntä jahtaa Suomen ensimmäisiin ralliautoilun Flying Finn Future Star -voittajiin lukeutuva Jari Huttunen, joka on jäänyt kärjestä kuuden erikoiskokeen jälkeen 21,7 sekuntia.
– Ollaan yritetty tulla, mutta tasaisesti jäädään. Ei kovempaakaan päästä, Hyundailla ajava Huttunen totesi tilanteestaan.
WRC 2 Pro -tilanne EK 6/23 jälkeen
1. Pierre-Louis Loubet (FRA) 39.10,2
2. Jari Huttunen (FIN) + 21,7
3. Takamoto Katsuta (JPN) + 28,6
4. Nikolay Gryazin (RUS) + 38,9
5. Henning Solberg (NOR) + 1.01,3
Pajari kiivennyt JWRC-luokassa ylöspäin
Flying Finn Future Star -voittaja Sami Pajari on ajanut nousujohteisesti Junioreiden WRC-luokassa. Pajari on noussut perjantain aikana sijalta kahdeksan sijalle kuusi. Toinen suomalaisnuorukainen, Aleksi Röyhkiö, on luokassa kahdeksantena viiden erikoiskokeen jälkeen. JWRC-luokka ei ehtinyt ajaa täysin kuudennetta Äänekosken erikoiskoetta, koska se jouduttiin keskeyttämään ulosajojen vuoksi.
– Ajo oli ihan perushyvää; ei mitään ihmeellistä. Vähän joitakin kiviä varoin. Alkaa renkaat vaan loppumaan. Katsotaan vaihdetaanko vai mennäänkö samoilla, Pajari totesi Ässämäen maalissa.
JWRC -tilanne EK 5/23 jälkeen
1. Tom Kristensson (SWE) 38.48,2
2. Dennis Rådström (SWE) + 11,0
3. Jan Solans (ESP) + 15,3
4. Raul Badiu (ROU) + 19,1
5. Roland Poom (EST) + 24,8
6. Sami Pajari (FIN) + 37,7
7. Martin Sesks (LVA) + 39,2
8. Aleksi Röyhkiö (FIN) + 51,1